Forumindex Allmänt Touring Bilbao 2010

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Bilbao 2010

Hej alla.
Vi sitter och planerar lite löst för en tur till Bilbao/Spanien på semestern i Juli. Hade tänkt att åka utmed Atlantkusten genom Frankrike ned till Bilbao.
Vi tar gärna emot tips på boende och sevärdheter under vägen. Vi tänker bo så billigt som möjligt men vi tältar inte, hur verkar det med vandrarhem/privatrum och liknande i Frankrike?

Som sagt var, vi är tacksamma för alla tips.

mvh. Jalle & Susanne
InläggJarl Bellehed
2010-02-14/13:13
Användarvisningsbild

Re: Bilbao 2010

Nu är vi hemma igen. Resan till Baskien startade den 9/7 och vi var tillbaks i Skövde den 25/7.
Vi bodde i en hyrd villavagn på en camping vid havet ca 3 mil från Bilbao, platsen heter Mundaka och den mycket trevliga och välskötta campingen heter Camping Portuondo. Vi körde ned med tre övernattningar på hyfsat prisvärda hotell, första natten utanför Bremen i Tyskland, andra natten ca 15 mil ovanför Paris och sista övernattningen innan Baskien blev utanför Bordeaux i Frankrike.
Nio nätter blev det i Mundaka med en del utflykter i närområdet, det finns hur mycket fina MC-vägar som helst i bergen. Vi kan verkligen rekommendera ett besök i detta trevliga land med fin natur och gästvänliga och trevliga Baskier. Denna del kallas "det gröna Spanien" och klimatet är bra och vädret ganska växlande i Biscayabukten, lite som en riktigt bra svensk sommar.
Färden hem gick via franska alperna med övernattning första natten i Orange innan vi åkte en del av Napoleonvägen för att vika av mot Albertville och en natt i Bozel. Efter detta åkte vi vidare mot Rhendalen och ett stopp hos en kompis i Rüdesheim med övernattning på Hotel Lindenwirt.
Sista stoppet blev som vanligt i Reinfeldt utanför Lübeck.
Efter 618 mil var vi åter hemma.

Inga stora missöden på denna resa, endast ett par borttappade solglasögon, en kastad returbiljett till färjan från Puttgarden, och två trasiga (genomblöta) mobiltelefoner.

Hälsningar Jalle & Susanne

:)
Baskien  142.jpg
InläggJarl Bellehed
2010-07-27/19:29
Användarvisningsbild

Tack för en trevlig uppföljning från resan. Synd att ni inte fick nån respons på resetipsbegäran från i februari. Tydligen är den ingen som färdas i dessa trakter.

...endast ett par borttappade solglasögon, en kastad returbiljett till färjan från Puttgarden, och två trasiga (genomblöta) mobiltelefoner.

Ovanstående väcker en del frågor och funderingar. Så lika bra att fråga så skringas funderingarna. Kanske vi andra kan dra nån lärdom av svaren också :-)
- Varför kastar man en biljett?
- Hur "lyckas" ni få 2 genomblöta mobiler?

:?:
Inläggget_a_mc
2010-07-28/06:31

Inget är så enkelt som att få en genomblöt mobil. Man lägger den bara omsorgsfullt i regnjackan, stänger blixtlås etc och åker iväg i hällregnet - för att några timmar senare upptäcka, att - visst tusan! - fickan ligger ju UTANFÖR Gore-Tex-membranet, inte innanför. ERGO: Små sjöar i fickorna, i vilka mobiltelefon och kamera plaskar runt.
Detta hände mig 2005 - och det var bara att köpa nya grejor.

"Kommissarie Clouseau gör aldrig samma misstag två gånger. Han har ständigt ett nytt i bakfickan."
InläggBror Gårdelöf
2010-07-28/11:08
Användarvisningsbild

Ja just det, precis som Bror skriver, mina fickor i jackan är inte regntäta så där rök en telefon. Den första badade jag med i Biscaya av misstag då jag hade den i fickan på badshortsen.
Angående färjebiljetten var det så att jag städade mina fickor andra eller tredje övernattningen och tänkte; vad ska jag med en gammal biljett till? Så där åkte den i papperskorgen. Detta upptäckte betydligt senare i franska alperna på hemvägen. Det fick bli lite läropengar; stoppa den i plånboken nästa gång.

// Jalle
Baskien 012.jpg
InläggJarl Bellehed
2010-07-28/19:29
Användarvisningsbild

Alternativ lärdom: Spara alla dokument under hela resan. SÅ många är de ju inte.

Väl hemkommen kan man i lugn och ro kasta det, som inte längre behövs (och i nödfall förhoppningsvis rädda misstagen ur papperskorgen). :-)
InläggBror Gårdelöf
2010-07-28/20:39
Användarvisningsbild

Dessa bilder visar en del av väg nr Bi3428 mellan Gernika-Lekeitio.
En mycket trevlig och kurvig väg utmed havet som användes flitigt av lokala "Pedrosas" på kvällarna.
Bilagor
Baskien 133.jpg
Baskien 134.jpg
InläggJarl Bellehed
2010-07-29/12:03
Användarvisningsbild

Orkar ni med en bild till?
Detta är en centralt placerad mack i Gernika, säljer endast drivmedel, inte en varmkorv i sikte. Skönt att se tycker jag. :D
Bilagor
Baskien 096.jpg
InläggJarl Bellehed
2010-07-30/19:53
Användarvisningsbild

Jarl Bellehed skrev:Orkar ni med en bild till?

En bild säger mer än 1000 ord . Jag älskar bilder och
blir våldsamt inspirerad .
Mer bilder ! Ja-tack .
Håkan
InläggKovlingen
2010-07-30/20:48
Användarvisningsbild

Kovlingen skrev:
Jarl Bellehed skrev:Orkar ni med en bild till?

En bild säger mer än 1000 ord . Jag älskar bilder och
blir våldsamt inspirerad .
Mer bilder ! Ja-tack .
Håkan

Då kommer det ett par bilder ytterligare.
Bilden på huset är tagen i staden Gernika och är ett av de fåtal som står kvar efter Luftwaffes bombningar 1937. Den andra bilden visar gatumiljön i staden Bermeo. Från Mundaka där vi bodde hade vi ca 10km till Gernika som är en mycket viktig plats för Baskerna, till Bermeo var det endast 4km.

Fortsättning följer....
Baskien 092.jpg
Baskien 071.jpg
InläggJarl Bellehed
2010-07-31/12:53
Användarvisningsbild

Nästa