Kiev är en trevlig stad med mycket att se.
Ett av utflyktsmålen av det mer udda slaget är givetvis Tjernobyl och Pripyat.
Det är numera ett reguljärt turistmål med flera minibussar med cirka 20 besökare i varje som avgår från olika hotell i Kiev, varje dag. Man måste boka via en resebyrå och fylla i ett antal papper före besöket och få dessa godkända.
Man besöker både kärnkraftanläggningen, den övergivna staden Pripyat och hamnen vid floden där en mängd båtar och pråmar ligger och förfaller.
Nu skall man inte tro den stängda zonen är så stängd. Här jobbar ett större antal guider, vakter underhållspersonal samt forskare.
Vid besöket kommer man också se andra besökare och minibussar.
Angående riskerna så ligger strålningen på upp till 1000 gånger normal på sina ställen.
Detta är dock ingen risk för hälsan för någon.
Den som vågar ta sin MC på en resa ner till Kiev och hem borde inte oroa sig för ett besök i Tjernobyl.
Riskerna man tar vid dit och hemresa på sina 2-hjul är ojämförbart mycket större.
Jag personligen fylldes åtminstone av ganska starka känslor och intryck när jag stod och fotade 100 meter från den reaktor som fyllde en hel värld med chock och påverkade så många människors liv.
Inte ett utflyktsmål för alla kanske men det är intressant att ha varit där och sett det med egna ögon och med hjälp av sin egen kamera.
Vetenskapens värld visade ett intressant program om djurlivet i stängda zonen i måndags.
Klart sevärt:
http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varldHär möter man också forskare som travat runt i de med starkast kontaminerade områdena under årtionden och ändå är i livet. Jag skulle nog se de korrupta poliserna i Ukraina som ett större problem på resan.