Re: Tjernobyl ,någon som varit där?

800.000 döda i Tjernobyl är runt 10 gånger fler än antalet dödade av atombomen i Hiroshima. Knappast troligt.

Vad som däremot inträffade runt Tjernobyl var att efter olyckan så strömmade det in pengar i form av välgörenhet och nödhjälp. Ett bra sätt att hålla strömmen flytande var naturligtvis att överdriva antalet döda och visa upp behjärtansvärda bidragsobjekt såsom barnhem fulla av strålskadade barn mm.

FN har i en undersökning angett att Tjernobylkatastrofen kommer att resultera i totalt runt 4.000 dödsfall. Andra hävdar mer än 100.000. Vi kommer aldrig att få veta för det finns inga siffror på hur det stod till med hälsan i området innan katastrofen.

/Fredric, cynikern
-- Fredric Fredricson på en R1100S
InläggFredric Fredricson
2010-04-30/11:14
Användarvisningsbild

FlashGordon skrev: Sök på "Elena Filatova fake" Du kommer hitta mycket belägg för att en stor del i historien var konstruerat.

Jag undrar ifall inte till och med namnet Elena Filatova kan vara en bluff. Under gymnasietiden läste jag ryska. Läroboken hade två författare - varav en hette Elena Filatova! Men OK - namnet kanske inte är extremt ovanligt.

Varför någon frivilligt åker till Tjernobyl som turist övergår mitt förstånd. Men det är väl som Linné sade: "Jag är människa och intet mänskligt är mig främmande."
InläggBror Gårdelöf
2010-04-30/17:26
Användarvisningsbild

Bror Gårdelöf skrev:Varför någon frivilligt åker till Tjernobyl som turist övergår mitt förstånd.

Vart ska man åka som turist, om inte kända platser man hört talas och läst mycket om... det är en speciell känsla att uppleva sånt själv, i verkligheten, som man bara sett på tv.
Inläggtorbjorn_75
2010-04-30/21:40

torbjorn_75 skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Varför någon frivilligt åker till Tjernobyl som turist övergår mitt förstånd.

Vart ska man åka som turist, om inte kända platser man hört talas och läst mycket om... det är en speciell känsla att uppleva sånt själv, i verkligheten, som man bara sett på tv.

Re: Tjernobyl ,någon som varit där? ( Ja alla som bodde där )

Problem med resmål ! ?
Skriv EN bokstav och googla på det så finner man många ställen
som man kan välja som resmål MEN ! om man man vill synas lite mer
så väljer man ett ställe som är förknippat med död och förintelse .
( Kanske även sin egen radioaktiva död )
Skrämmande bilder från tidigare inlägg .

Ha en trevlig resa
Håkan
InläggKovlingen
2010-04-30/23:28
Användarvisningsbild

Man åker väl till ett ställe för att se lite mer, inte synas lite mer.

Det är många resmål man kan förknippa med död och förintelse.
Auschwitz och Vasamuseet, då ska man inte åka dit heller.

Sen dör man inte av strålning efter ett besök i Tjernobyl,
Möjligen hjärtklappning om man är ängslig.
Inläggtorbjorn_75
2010-05-01/07:05

torbjorn_75 skrev: Det är många resmål man kan förknippa med död och förintelse.
Auschwitz och Vasamuseet, då ska man inte åka dit heller.

Sen dör man inte av strålning efter ett besök i Tjernobyl,

Jaha! Resan till Tjernobyl är tänkt som ett museibesök. Det förstod jag inte tidigare. Handlade bluffreferensen "Elena Filatova" också om ett museibesök?

Vasamuséet visar upp ett världsunikt fartyg - som dessutom är felbyggt, vilket är skälet till, att hon kantrade. Den, som varit där, vet också, att muséet samtidigt ger en god inblick i det tidiga 1600-talets Stockholm och den blivande stormakten Sverige - historia, helt enkelt.

Auschwitz och övriga f.d. koncentrationsläger, som numera är muséer, har bevarats, för att eftervärlden inte skall ges en chans att glömma - eller förneka! - att förintelsen ägde rum. (Sådana strömningar är som bekant inte helt sällsynta i vår tid.) Heder åt Dwight D Eisenhower, som beordrade omfattande fotodokumentation av de upptäckta koncentrationslägren - och heder åt efterkrigstidens demokratiskt styrda Tyskland, som inte försökt gömma undan denna outsägligt grymma komponent i landets historia utan tvärtom uppmärksammar den. (Åtskilliga f.d. diktaturer har mycket att lära av Tyskland.)

Som läkare arbetar jag med både röntgenstrålning och isotoper, så Torbjörn behöver inte undervisa mig om strålningsrisker.
InläggBror Gårdelöf
2010-05-01/09:57
Användarvisningsbild

Bror Gårdelöf skrev:Jaha! Resan till Tjernobyl är tänkt som ett museibesök. Det förstod jag inte tidigare. Handlade bluffreferensen "Elena Filatova" också om ett museibesök?

Museibesök, tja ungefär så kanske. Vad vet jag. Det verkar ju ganska likt hur du beskriver Auschwitz och Vasamuséet i alla fall. Tjernobyl är också lite (nutids)historia, världsunikt, uppenbarligen var det något fel någonstans, ger inblickar, lärdomar osv.

Filatova vet jag dock inte vem det är eller varför hon åkte dit eller gjorde där, det får stå för henne om hon nu existerar i verkligheten eller dog eller vad som hände.
Jag har aldrig hört talas om kärringen tidigare.

Bror Gårdelöf skrev:Som läkare arbetar jag med både röntgenstrålning och isotoper, så Torbjörn behöver inte undervisa mig om strålningsrisker.

Det var riktat till Kovlingen, var inte så känslig.
Inläggtorbjorn_75
2010-05-01/11:58

torbjorn_75 skrev:Sen dör man inte av strålning efter ett besök i Tjernobyl,

Jag anade att det var till mej ;)

Ang.strålningsrisken är JAG helt okunnig . :oops:
( Varför har man då stängt hela området ? ? )

Ang hjärtklappning och ängslan . Neee ! ;) :D
( Skulle nog känna en klump i magen vid ett besök i Tjernobyl ) :(

God Helg
Håkan
InläggKovlingen
2010-05-01/12:29
Användarvisningsbild

Kiev är en trevlig stad med mycket att se.
Ett av utflyktsmålen av det mer udda slaget är givetvis Tjernobyl och Pripyat.
Det är numera ett reguljärt turistmål med flera minibussar med cirka 20 besökare i varje som avgår från olika hotell i Kiev, varje dag. Man måste boka via en resebyrå och fylla i ett antal papper före besöket och få dessa godkända.

Man besöker både kärnkraftanläggningen, den övergivna staden Pripyat och hamnen vid floden där en mängd båtar och pråmar ligger och förfaller.
Nu skall man inte tro den stängda zonen är så stängd. Här jobbar ett större antal guider, vakter underhållspersonal samt forskare.
Vid besöket kommer man också se andra besökare och minibussar.

Angående riskerna så ligger strålningen på upp till 1000 gånger normal på sina ställen.
Detta är dock ingen risk för hälsan för någon.
Den som vågar ta sin MC på en resa ner till Kiev och hem borde inte oroa sig för ett besök i Tjernobyl.
Riskerna man tar vid dit och hemresa på sina 2-hjul är ojämförbart mycket större.

Jag personligen fylldes åtminstone av ganska starka känslor och intryck när jag stod och fotade 100 meter från den reaktor som fyllde en hel värld med chock och påverkade så många människors liv.
Inte ett utflyktsmål för alla kanske men det är intressant att ha varit där och sett det med egna ögon och med hjälp av sin egen kamera.
Vetenskapens värld visade ett intressant program om djurlivet i stängda zonen i måndags.
Klart sevärt: http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld
Här möter man också forskare som travat runt i de med starkast kontaminerade områdena under årtionden och ändå är i livet. Jag skulle nog se de korrupta poliserna i Ukraina som ett större problem på resan.

Bild
InläggFlashGordon
2010-05-01/13:26

Föregående